Begrijpend lezen onderzoek - Inzicht in leesvaardigheden

Heeft jouw kind (groep 3 t/m 8) moeite met begrijpend lezen? Dit kan leiden tot frustratie en zelfs achterstanden in andere vakken. Ons begrijpend lezen onderzoek biedt helder inzicht in de onderliggende oorzaken van leesproblemen. We helpen je precies te achterhalen waar de uitdagingen liggen, zoals een beperkte woordenschat, moeite met het begrijpen van tekststructuren, of problemen met het terugvinden van informatie in de tekst. Op basis van de resultaten stellen we een gerichte oplossing op om de leesvaardigheden te verbeteren.

Begrijpend lezen onderzoek - Praktijk Meester Andreas

Om de begrijpend lezen vaardigheden van jouw kind te meten, gebruiken we het landelijk genormeerde SVT-onderzoek. We voeren een diagnostische analyse uit, waarbij we niet alleen het leesniveau bepalen, maar ook specifiek kijken naar de volgende aspecten:

  • Letterlijk begrip
  • Tekstverwijzing
  • Tekstverband
  • Volgorde der gebeurtenissen
  • Schematiseren
  • Herkennen van alinea’s
  • Conclusie en evaluatie
  • Kennis van tekstsoorten
  • Voorspellend lezen

 

Het Stappenplan - van begrijpend lezen onderzoek naar beter leren lezen

  1. Intakegesprek: Samen bepalen we welk type onderzoek het beste past bij de specifieke situatie van jouw kind.
  2. Begrijpend lezen onderzoek: We voeren het gedetailleerde begrijpend lezenonderzoek uit en verzamelen waardevolle gegevens over de leesvaardigheden.
  3. Adviesgesprek: Na het onderzoek geven we je een overzichtelijke analyse van de resultaten. We bespreken de belangrijkste hiaten en de beste aanpak. De mogelijkheden zijn remedial teaching begrijpend lezen of de training Alle Teksten de Baas.

 

Tarief begrijpend lezen onderzoek

Totaalpakket: €296,- (inc.l intakegesprek, begrijpend lezen onderzoek en adviesgesprek)

 

Ja, ik wil dat mijn kind beter kan lezen
Meer weten over ons aanbod?

Neem contact op of vraag een vrijblijvend gesprek aan

FAQ
Hoe weet ik waar een basisschoolleerling staat met rekenen, spelling, begrijpend of technisch lezen?

Praktijk Meester Andreas gebruikt hier landelijk genormeerde onderzoeken voor. Je hebt dan heel overzichtelijk wat een leerling wel en niet kan. Wij zetten dan in op de hiaten van de leerling.

Waarom doen jullie eerst een onderzoek bij basisschoolleerlingen voor rekenen, spelling, technisch lezen en begrijpend lezen?

Het is belangrijk om eerst in kaart te brengen wat de leerling wel en niet kan. Aan de hand van de resultaten worden de sessies voorbereid, zo sluiten we aan bij de leerbehoeften.