Soms gebruik ik tijdens de coaching van mijn leerlingen een familie opstelling. Een familie opstelling geeft namelijk niet alleen veel informatie over hoe een leerling dingen ziet, maar kan een leerling ook helpen bij het uiten van emoties of bij het begrijpen van een gebeurtenis. Dat komt mede doordat er afstand gecreëerd kan worden met een familie opstelling. Op deze manier kan een leerling zichzelf of een situatie van een afstandje bekijken, waardoor er nieuwe inzichten kunnen ontstaan.
In een familie opstelling werk ikzelf graag met houten poppetjes. Een leerling kiest aan het begin van de opstelling een poppetje voor alle gezinsleden en soms wordt dit aangevuld met personen (of dieren) die een grote rol spelen of gespeeld hebben in het leven van de leerling. Daarna zet de leerling de poppetjes neer op een manier die passend is bij zijn of haar beeld van het gezin.
Als coach stel ik de leerling verschillende vragen over de opstelling. Hierbij staat de leerling centraal en niet de leden uit het gezin. Met deze vragen kom ik onder andere denkpatronen tegen van de leerling, emoties die eerder nog niet zijn benoemd, struikelblokken of blokkades waardoor de leerling vastloopt.
In de familie opstelling koppel ik de inzichten en ontdekkingen terug naar het dagelijkse leven van de leerling. “Je vertelde net dat je het moeilijk vond om…., hoe is dat nu voor je wanneer je bijvoorbeeld in de klas zit?” Door op deze manier te kijken naar de blokkades die er nu zijn, wordt het voor een leerling makkelijker om te begrijpen waar het gedrag vandaan komt. Dit is tevens een mooi startpunt om hier samen een aanpassing in te kunnen maken. Dit en meer doe ik tijdens de Ik Leer Leren training. Wil je meer weten? Klik dan hieronder voor meer informatie.
Ik leer leren training